D-vitamiin tugevate luude heaks

Väikesed lapsed avastavad maailma ja muutuvad iga päevaga aktiivsemaks. D-vitamiin on kasvufaasis lapsele tervislikuks arenguks väga oluline. D-vitamiinil ja kaltsiumil on luuainevahetuses keskne roll ning need tagavad lapsele terved luud.

Hiljutised uurimused1–3 näitavad aga, et lastel ja noortel pole organismis piisavalt D-vitamiini varusid.    

D-vitamiin kui päikesevitamiin

D-vitamiin kui päikesevitamiin

D-vitamiin on ainus vitamiin, mida inimese organism toodab naha kaudu. Et nahk D-vitamiini toota saaks, peame me viibima päikese käes. Sellest ka nimetus „päikesevitamiin”.

Nahk toodab umbes 80–90% vajaminevast D-vitamiini kogusest. Toiduga saame D-vitamiini vaid 10–20%.

Meie laiuskraadil pole UVB-kiired aga piisavalt intensiivsed, seda eriti talvel, mistõttu nahk ei tooda D-vitamiini üldse või toodab seda väga väikestes kogustes. Lisaks viibime me talvel vähem aega väljas ning oleme paksult riides. Väikesed lapsed, kelle naha kaitsmiseks kasutatakse suvel suure päikesekaitsefaktoriga vahendeid (vähemalt SPF 15), ei saa päikesest piisavalt D-vitamiini. D-vitamiini tase võib ajaga üha rohkem langeda. D-vitamiin on oluline ka täiskasvanute jaoks. Tihtipeale ei saa me toidust piisaval hulgal D-vitamiini ja nii nagu lastel, vähenevad ka meil talvel selle vitamiini varud. Saksa toitumisühingu andmete kohaselt kannatab umbes 60% elanikkonnast D-vitamiini puuduse all. (3)

Miks on D-vitamiin nii oluline?

Miks on D-vitamiin nii oluline?

  • Lapsed ja noored peavad kasvamise ajal ehitama üles palju luumassi, pärast 20. eluaastat need protsessid aeglustuvad. Täiskasvanueas on terved ja funktsioneerivad luud neil inimestel, kellel on lapsepõlves moodustunud tugevad luud.

    Tugevate luude ülesehitamisel on tähtsaim roll kaltsiumil ja D-vitamiinil. Kaltsium on tugevate luude alus. D-vitamiin aitab toidust kaltsiumi omastada ja soodustab selle imendumist luudesse. Ilma D-vitamiinita poleks tugevad luud võimalikud. D-vitamiin osaleb ka teistes organismi ainevahetusprotsessides ning on tähtis immuunsüsteemi jaoks.

    Seetõttu antakse imikutele peale rinnapiima ja/või piimasegu ka D-vitamiini lisandit (tableti kujul), sest D-vitamiini puudus imikueas või lapsepõlves võib soodustada rahhiidi teket. D-vitamiini soovitatakse manustada kuni lapse teise eluaastani.

    Laps kasvatab luumassi ka pärast kaheaastaseks saamist. Pärast nn lisandiperioodi tekib aga paljudel lapsevanematel tõrge mõtte ees anda iga päev tablette täiesti tervele lapsele. Seepärast ignoreeritaksegi tihtipeale soovitust väikelapsele D-vitamiini lisandit anda, kuid D-vitamiinil on lapse arengus tähtis roll kuni täiskasvanuikka jõudmiseni.

    Kuna lastele on D-vitamiini kergem anda koos toiduga, mitte tabletina ja kuna piim on oluline osa väikelapse toidusedelist, soovitame HiPPi Junior Combiotic® väikelaste jätkupiima, mis sisaldab kõiki kasvamiseks vajalikke aineid. Väikelaste jätkupiim HiPP Junior Combiotic® sisaldab kõiki aineid, mida selles vanuses lapsed vajavad: kaltsiumit ja D-vitamiini tervete luude ja hammaste jaoks ning tähtsaid oomega-3-rasvhappeid aju- ja närvirakkude arenguks.

D-vitamiini tähtsamad allikad

D-vitamiini tähtsamad allikad

  • D-vitamiini ammutamiseks on kaks võimalust. Enamiku D-vitamiini kogusest saame naha kaudu, kuid see sõltub päikese käes viibitud ajast ja päikese intensiivsusest. Päikesekaitsevahendid, naha katmine riietega ja vähene päikesevalgus talvekuudel vähendavad D-vitamiini tootmist.

    Ka D-vitamiini sisaldavad toiduained võivad D-vitamiini varusid täiendada. Märkimisväärsel hulgal D-vitamiini sisaldavad siiski vaid vähesed toiduained, näiteks rasvane kala (heeringas, lõhe). Maks, munakollane ja osa söödavaid seeni sisaldavad D-vitamiini oluliselt vähemal määral. Keskmiselt omastatakse toidust vaid umbes 2–4 µg D-vitamiini.

Nõuandeid tugevate luude heaks

Nõuandeid tugevate luude heaks

Tugevate luude ehitamisega tuleb alustada varajases eas, kuna keha moodustab sellisel hulgal luumassi vaid esimese 20 eluaasta jooksul. Kes lapsena oma luudesse panustab, lõikab sellest kasu kogu ülejäänud elu jooksul.

Mis aitab kasvatada tugevaid luid?

  • Toidud, mis sisaldavad D-vitamiini ja kaltsiumi. Kaltsiumivarusid täiendavad piim ja piimatooted, aga ka apteegitill ja spargelkapsas. Rasvane kala on suurepärane D-vitamiini allikas. Esimesel eluaastal soovitatakse lapsele lisaks rinnapiimale või piimasegule anda D-vitamiini lisandit . Väikelaste jätkupiim HiPP Junior Combiotic® on mõeldud kasvavatele väikelastele ning sisaldab kaltsiumi ja D-vitamiini, mis tagavad tugevad luud.
  • Aktiivne eluviis ja lihasmassi suurendamine. Ainuüksi õige toitumine ei taga tugevaid luid. Teine oluline tegur on küllaldane liikumine. Nii harjuvad lapsed juba varases eas liikuma (nt laste võimlemistrennis käies) ja samal ajal treenivad nad lõbusal moel oma lihaseid.
  • Mängud värskes õhus. Värske õhk ja päike mõjuvad meile kõigile hästi. Tervete luude arengule aitavad eriti tõhusalt kaasa mitmesugused õuemängud, näiteks hüppamine, palli püüdmine ja muud pallimängud, mis on vahvad ja soodustavad tervete luude arengut. Kasutage võimalust ja mängige oma lastega õues – see on väga lõbus! Kasutage alati päikesekaitsevahendeid!

Allikad:

1. Thierfelder W et al. (2007) Biochemical measures in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50(5-6):757-770.

 

2. Hower J (2008) Winterlicher Vitamin D-Mangel bei Kindern und Jugendlichen. Eine Praxisstudie aus Mühlheim an der Ruhr (51°N). Kinder- und Jugendarzt 8:552-555.

 

3. Kersting M (2008) Die Zufuhr von Kalzium und Vitamin D – Ergebnisse der DONALD-Studie. Kinderärztliche Praxis 79:296-299.

 

4. Deutsche Gesellschaft für Ernährung; Österreichische Gesellschaft für Ernährung; Schweizerische Gesellschaft für Ernährungs